Case study z firmy transportowej – System do planowania tankowań

Poniższy case opisuje wdrożenie systemu WiseFuel w firmie z województwa lubuskiego działającej na rynku krajowym i międzynarodowym w obszarze transportu oraz spedycji. Przedsiębiorstwo zajmuje pozycję lidera w segmencie przewozów materiałów chemicznych i bitumicznych, a dodatkowo specjalizuje się w transporcie ładunków przestrzennych z wykorzystaniem naczep oplandekowanych.
Spis treści
1. Wyzwanie
W firmie Klienta pojawiła się konieczność usprawnienia procesu planowania tankowania, w tym efektywnego zarządzania pracą spedytorów oraz kontrolą kosztów związanych z tankowaniem.
Dotychczas spedytorzy wykonywali ręczne obliczenia, aby znaleźć optymalne miejsca tankowania dla każdego pojazdu indywidualnie, co wymagało uwzględnienia aktualnej lokalizacji pojazdu oraz szczegółów dotyczących jego specyfikacji, takich jak średnie zużycie paliwa czy pojemność baku. Proces ten pochłaniał dużo czasu oraz zasobów, dlatego pojawiła się potrzeba jego optymalizacji.
Dodatkowo, koszty paliwa mają istotny udział w ogólnych kosztach przedsiębiorstwa i szacowane są na ok. 27%. Dlatego dla Klienta ważne było, aby nowe rozwiązanie mogło dokonywać obliczeń dotyczących tankowania z równą precyzją, jak dotychczasowy proces wykonywany przez pracowników, lecz w krótszym czasie.
2. Proces
Pracę rozpoczęliśmy od analizy przedwdrożeniowej, której celem było zdefiniowanie i zmapowanie procesów oraz zbudowanie architektury systemu. Kolejne etapy obejmowały stworzenie projektu aplikacji, programowanie oraz wdrożenie w środowisku testowym.
System był testowany przez pół roku w środowisku produkcyjnym u Klienta. W tym czasie operatorzy pracowali zarówno na systemie, jak i ręcznie obliczali dane, aby sprawdzić poprawność działania aplikacji. Po pozytywnej weryfikacji rozwiązanie było wdrażane u kolejnych operatorów. Obecnie większość zespołu Klienta została przesunięta do innych zadań.
Początkowe założenia projektowe obejmowały integrację z systemem telematycznym, TMS oraz stacją paliw Shell. W trakcie projektu zdecydowano o dodatkowych integracjach z kolejnymi stacjami paliw oraz uwzględnieniu podatku akcyzowego podczas wyliczeń algorytmu.
3. Rozwiązanie
W wyniku naszej współpracy powstała aplikacja webowa, która pomaga spedytorom w procesie planowania tankowań dla floty pojazdów.
Rozwiązanie to jest zintegrowane z systemem telematycznym InterLAN poprzez interfejs wymiany danych (API), z którego pobiera informacje dotyczące zaplanowanych tras dla każdego pojazdu. Następnie, korzystając z zaawansowanych algorytmów predykcyjnych, system wskazuje miejsca na trasie, gdzie tankowanie jest najtańsze, oraz podaje informacje dotyczące ilości paliwa do zatankowania.
Aplikacja bierze pod uwagę 10 parametrów do wyliczeń, które można zdefiniować indywidualnie dla każdego pojazdu lub dla całej grupy pojazdów. System umożliwia między innymi określenie średniego spalania, minimalnej lub maksymalnej ilości paliwa (rezerwy) czy promienia zjazdu na stację paliw od zaplanowanej trasy.
Dodatkowo system poprzez API jest zintegrowany z Bankiem Centralnym oraz sieciami stacji paliw, takimi jak AS24, Shell oraz Circle K. Dzięki temu aplikacja pobiera informacje dotyczące cen paliwa, uwzględniając wszystkie dostępne rabaty dla Klienta. Ponadto, dzięki integracji z Bankiem Centralnym, system aktualizuje kursy walut i sprowadza je do wspólnej waluty, co pozwala wskazać najtańsze miejsca tankowania na trasie.
4. Współpraca
W pracę nad systemem był zaangażowany trzyosobowy zespół po naszej stronie, a także Zarząd oraz Pracownicy firmy Klienta. Na etapie projektowania systemu odbywały się regularne wspólne spotkania, natomiast na późniejszym etapie był to przede wszystkim bezpośredni kontakt mailowy z Product Managerem.
5. Korzyści
Najważniejsze korzyści z wdrożenia systemu w przedsiębiorstwie Klienta to:
1. Obniżenie kosztów paliwa o 10%
Optymalizacja punktów i wolumenów tankowań w WiseFuel przełożyła się na około 10% niższy koszt paliwa w skali miesiąca.
2. Czas planowania tankowań skrócony o około 70%
Dzięki automatyzacji procesu planowania tankowania spedytorzy mogli zostać oddelegowani do innych procesów, co przyczyniło się do zwiększenia efektywności zespołu.
3. Intuicyjny i łatwy w obsłudze system
Korzystanie z systemu nie wymaga od zespołu dodatkowego nakładu czasu pracy, dzięki łatwemu w obsłudze i intuicyjnemu interfejsowi aplikacji.











